Máte rádi všechna data a fakta prakticky a přehledně uspořádaná? Pak Vám název Filofax, kterým se pišní luxusní kroužkové diáře a jejich příslušenství, jistě není cizí. Značka Filofax, původně Norman & Hill Ltd, si během své tradiční výroby od roku 1921 získala již širokou skupinu uživatelů.
Významnou osobností v dějinách Filofaxu je dáma jménem Grace Scurr. V roce 1940, kdy byla na londýnské kanceláře shozena bomba, zachránila společnost díky svému diáři, který si nosila každý večer domů. Filofax této dámy obsahoval všechny objednávky a platby i záznamy odběratelů a dodavatelů společnosti, díky čemuž mohla společnost téměř okamžitě znovu začít s obchodováním v novém sídle. Grace Scurr vymylela i názem „Filofax“, který byl registrován v roce 1930 jako ochranná známka a obsahuje popis výrobku – „file of fact“ ( = složka událostí).
V 80. letech byl Filofax silně podporován mladými, často cestujícími i významnými lidmi a stal se tak designovou ikonou. Za vývozní úspěchy na zámořských trzích bylo Fiofaxu roku 1995 uděleno „Královské ocenění“. V dnešní době jsou diáře Filofax tradiční položka více než 9 000 prodejen ve více jak 40 zemích.
Zajímavosti
Díky odchýlení kulky vděčil za svůj život kroužkovému mechanismu Filofax voják, kterého roku 1943 zasáhla kulka do hrudi.
Pro Angličany se stal Filofax synonymem slova diář/organizér a je uvedený v Oxfordském Anglickém Slovníku.
Filofax se stal roku 1990 i námětem pro film „Taking care of Business“, který je mimo Spojené Státy znám pod názvem „The Filofax“. Komediální příběh vypráví o bývalém zlodějíčkoví, který najde diář zámožného podnikatele, za kterého se začne vydávat.